top of page

• ok. 27 km

• Suma podjazdów 620 m

• Suma zjazdów 620 m

Średnio trudna trasa MTB. Wymagany dobry poziom sprawności.

POBIERZ TRASĘ

Kręta leśna droga

Trasa rowerowa nr 22 - Świeradów Zdrój
„Dookoła Kwisy”

Wszystkie trasy Rowerowej Krainy wyznaczone zostały w formie pętli, tak więc możemy rozpocząć jazdę w dowolnym miejscu trasy. Większość odcinków tras jest dwukierunkowa dzięki czemu poprzez analizę profilu trasy możemy wybrać wygodniejszy dla nas kierunek jazdy. Opisując przebieg tras wybieramy z reguły punkt startowy albo w miarę blisko centrum miejscowości albo w pobliżu charakterystycznym punktów, obok których znajdziemy wygodne miejsca parkingowe.

1. Trasa 22 zaczyna się przy południowo-wschodnim narożniku Domu Zdrojowego, przy skrzyżowaniu ulic: Marszałka Józefa Piłsudskiego, Bolesława Prusa i Adama Mickiewicza. W tym miejscu łączy się też z Euroregionalnym Szlakiem Rowerowym ER-2. Nasza trasa podąża ulicą A. Mickiewicza. Na najbliższym skrzyżowaniu jedziemy na wprost, w tym momencie już ulicą Leśną. Mijając kolejne budynki pensjonatów, dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Jana Kilińskiego, gdzie spotykamy się z Wokółmiejskim Szlakiem Spacerowym, oznaczonym kolorem czarnym.

2. Pozostawiamy towarzystwo trasy 21, która skręca na prawo, a jadąc na wprost, kontynuujemy naszą jazdę, wraz z wspomnianym szlakiem czarnym. Uwaga w pewnym momencie szlak czarny skraca swoją trasę na tym odcinku, a trasa 22 prowadzi drogą asfaltową, najpierw skręcając na lewo w ulicę Głowackiego a potem pod hotelem Malachit, skręca w prawo.

3. Jeszcze dwukrotnie trasa 22 i szlak czarny będą się rozchodzić, dlatego warto zwrócić uwagę na oznaczenie trasy rowerowej. Za ostatnimi zabudowaniami trasa prowadzi już, przez większość swojego przebiegu przez las świerkowy. Po przejechaniu ok. 400 duktem leśnym, wjeżdżamy na asfaltową drogę leśną, gdzie łączymy się z trasą 10.

4. Dalej droga prowadzi w dół. Uwaga tuż przed dojechaniem do głównej drogi asfaltowej, łączącej Świeradów-Zdrój ze Szklarską Porębą, trasa 22 skręca na prawo. Dalej już przez kolejne kilometry wspinamy się systematycznie do góry. Jedziemy drogą leśną tzw. Średnią Drogą, przejeżdżając liczne mostki, na dopływach rzeki Kwisy.

5. Trasą 22 wspinamy się aż do skrzyżowania z żółtym szlakiem turystycznym. W tym miejscu skręcamy w lewo i razem z żółtym szlakiem zjeżdżamy do Rozdroża Izerskiego, dojeżdżając do drogi łączącej Szklarską Porębę ze Świeradowem-Zdrojem.

6. Trasa 22 przecina wspomnianą drogę i kierujemy się przez kilkadziesiąt metrów na północ. Pozostawiamy Grzbiet Wysoki i kontynuujemy naszą jazdę drogami leśnymi Grzbietu Kamienieckiego.

7. Wjeżdżając do lasu kierujemy się na lewo, zwracając uwagę iż jest to rozjazd z trasą 31, która kieruje się na prawo. Trasa rowerowa przez najbliższe kilometry prowadzi razem z niebieskim szlakiem pieszym. Leśna ścieżka prowadzi zboczami Kamienicy. Wjeżdżając prawie na szczyt Wysokiej trasa zacznie się lekko wypłaszczać a za jakiś czas prowadzić lekko w dół.

8. W tym miejscu należy zwrócić uwagę, gdyż w pewnym momencie niebieski szlak odbija na lewo, wspinając się na szczyt Sępiej Góry a trasa rowerowa biegnie prosto. Dojeżdżamy do wiaty, przy której łączymy się z zielonym szlakiem pieszymi i skręcamy ostro na lewo.

9. Od tego momentu trawersujemy już Sępią Górę, zjeżdżając w dół do Świeradowa-Zdroju. Należy uważać, przed miastem znajduje się kilka ostrych zakrętów. Mijając pierwsze zbudowania, dojeżdżamy do Centrum Kultury, Aktywności i Promocji Gminy "Stacja Kultury", znajdujące się w stacji kolejowej. Polecamy odwiedzić to miejsce i obejrzeć makietę kolejową trasy Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój. Warto skorzystać z faktu, że w grudniu 2023 roku ponownie uruchomione zostało połączenie kolejowe ze Świeradowem-Zdojem.

10. Dalej przejeżdżając most na Kwisie, jedziemy na prawo, po przejechaniu ok. 500 m, skręcamy na lewo, na wysokości Urzędu Miasta Świeradów - Zdrój. Jedziemy do góry, ok. 1 km., po czym skręcamy z ul. Henryka Sienkiewicza w ulicę Stefana Batorego. Jadąc dalej łączymy się z trasą 21. Dojeżdżamy do Parku Zdrojowego i Domu Zdrojowego i tu kończymy naszą wycieczkę.

Wybierając odwrotny kierunek jazdy miejsca, które w opisie były po lewej stronie znajdować się będą po prawej a te z prawej strony będą po lewej. Trzeba pamiętać także o zmianie kierunków jazdy.

Trasa rowerowa nr 22 - Świeradów Zdrój „Dookoła Kwisy”